Ohjeita henkilöstön valokuvaukseen tuleville luonnollisten ja erottuvien henkilökuvien saamiseksi

Ihmiset arvostavat yhä enemmän sitä, että yrityksellä on kasvot. Se tuo luotettavuutta ja silloin asiakkaasi on helpompi lähestyä yritystä.

Ennen henkilöstökuvausta onkin tärkeää miettiä, minkälaisen kuvan haluatte antaa yrityksestä. Rentoa, virallista vai kenties sekoitus molempia? On tärkeää että kuvista huokuu brändin mukainen oma persoonallisuus.

Tässä on muutamia ajatuksia, joita kannattaa miettiä ja niistä olisi hyvä sopia kanssani ennen henkilöstön kuvausta. Näin saadaan luotua kuvamateriaalille yhtenäinen brändiä rakentava ilme ja saatte kuvista parhaan mahdollisen pitkäikäisen hyödyn.

TUNNELMA

Kuvataanko freesillä valoisalla taustalla ja valaisulla vai sopiiko brändiinne hieman tummempi ja tunnelmallisempi tyyli?

KUVIEN KOKO

Haluatteko kasvokuvia, puolivartalokuvia vai ihan kokovartalokuvia? Tuleeko kuvat nähtäville nettisivuille, sosiaaliseen mediaan vai mahdollisesti myös painotuotteisiin kuten esitteeseen? Voidaan tosiaan kuvata näitä kaikkia, mutta tämä on hyvä tietää lähinnä vaatetuksen valinnan suhteen. Ja tieto tästä etukäteen auttaa minuakin valaisun rakentamisessa.

VAATETUS

Pue kuvaukseen sellaiset vaatteet, joissa oikeasti viihdyt. Vaatetuksen on hyvä olla sopivan huoliteltu ja istuva, näin saadaan kuvaan ammattimainen fiilis. Tässäkin kannattaa muistaa oma ala ja persoona. Luonnollisuus ja todenmukaisuus kunniaan. Perus nyrkkisääntönä vaatteiden värityksenkin suhteen voidaan pitää sitä, että simppeli toimii parhaiten. Esimerkiksi paidassa yksivärinen on usein kuvassa selkeämpi valinta ja tuo paremmin esille kasvot ja luonteen. Fakta on kuitenkin se, että asiakas haluaa nähdä kasvosi!

Onko käytössäsi silmälasit? Halutessasi voidaan kuvata niiden kanssa ja ilman silmälaseja ja todeta heti kuvaustilanteessa, mikä toimii parhaiten.

Mikäli ollaan sovittu, että kuvataan green screenillä ja tausta vaihdetaan kuvankäsittelyssä toiseksi, vältäthän siinä tapauksessa vihreitä värejä asusteissa.

KENGÄT

Naisia suosittelen pukeutumaan ennemmin korkokenkiin kuin mataliin kenkiin. Korot suoristaa ryhtiä ja tästä on hyötyä jopa lähikuvissa, vaikkei kengät kuvassa näkyisikään. Toki tämäkin asia on alakohtainen ja luonnollisestikaan kaikkiin kuviin ei korkokengät sovi, mutta tätäkin on hyvä miettiä.

MEIKKI JA KAMPAUS

Naisilla meikin on hyvä olla kunnolla pohjustettu, myös kaulan alueelta. Tee meikistä hieman arkimeikkiä vahvempi, koska salamavaloilla kuvattuna perusmeikki ei välttämättä näy riittävän hyvin.

Kuvaukseen on hyvä tulla puhtailla hiuksilla ja sellaisella kampauksella, jossa koet olevasi edustavimman näköinen.

Kerrothan etukäteen, mikäli kuvaukseen halutaan ammattimeikkaaja ja -kampaaja.

KUVAUKSEN KESTO

Kuvauksen laajuudesta riippuen henkilöä kohden on varattu yleensä 5-10 minuuttia kuvausaikaa. Tässä ajassa ehtii jo ottamaan hyvin kattavan määrän kuvia.

KUINKA MONTA KUVAA SAAT

Kuvia otetaan muutamia kymmeniä, joista parhaat tulee nähtäville kuvapankkiin. Sieltä voitte katsoa ja valita haluamanne kuvat, joille tehdään vielä lopullinen viimeistely kuvankäsittelyllä. Kuvien määrä riippuu täysin tarpeestanne ja on neuvoteltavissa.

HYMYLLÄ JA RENNOLLA FIILIKSELLÄ

Tunnetko itsesi epävarmaksi kameran edessä tai olet sitä mieltä, että Sinusta ei saa millään hyviä kuvia? Mahtavaa, haaste vastaanotettu! Jos yhtään lohduttaa, niin suurin osa meistä ei lähtökohtaisesti koe olevansa linssilude. Mutta tässä täytyy luottaa ammattikuvaajan kokemukseen ja tunnelman luomisen taitoon.

Usein omat asiakkaani sanovatkin, että jännittivät kuvausta aivan turhaan ja koko kuvaustilanne olikin päinvastoin jopa hauska kokemus.

KUVIEN TOIMITUS

Toimitan valmiit kuvat kuvapankkiin ladattaviksi.

Mikä onkaan hienompaa kuin kuva tyylikkäästä ammattilaisesta, joka hymyilee tai nauraa kuvassa.

Toivottavasti tästä tietopläjäyksestä oli apua ja kerro ihmeessä, jos mieleen tuli mitä tahansa kysymyksiä, toiveita tai ajatuksia. Lämpimästi tervetuloa kuvaukseen!

Tutustu henkilöstökuviin klikkaamalla tästä

Facebook
WhatsApp
X
LinkedIn
Email
Picture of Peter Sebastian

Peter Sebastian

Elämästä inspiroituva ja pienistä arkisista asioista iloa saava herkkäsieluinen hetkessä eläjä, joka etsii jatkuvasti positiivista tästä melko kovastakin businessmaailmasta. Kannustaa jokaista löytämään oman juttunsa ja tekemään sitä, mitä rakastaa. Yrittäjänä 18-vuotiaasta lähtien.

Kaikki artikkelit